تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 20:25
44 بازدید
کد خبر : 208765

قزوین جزء سه استان خشک و کم بارش کشور است

قزوین جزء سه استان خشک و کم بارش کشور است

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، منصور ستوده در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان که صبح امروز به مناسبت هفته صرفه جویی در سالن اجتماعات اداره برق برگزار شد، گفت: ۷۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای ما در نظر گرفته شده که ۳۷۶ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده و به رغم

قزوین جزء سه استان خشک و کم بارش کشور است

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، منصور ستوده در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان که صبح امروز به مناسبت هفته صرفه جویی در سالن اجتماعات اداره برق برگزار شد، گفت: ۷۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای ما در نظر گرفته شده که ۳۷۶ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده و به رغم تخصیص ۵۱ درصد پیمانکاران در حال انجام فعالیت هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین ادامه داد: سد نهب مهم‌ترین طرح سدسازی استان است که ۹۵.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، برای این طرح ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و ۳۵ میلیارد هم برای تکمیل آن نیاز است، باتوجه به اینکه آبگیری اولیه آن انجام شده بهره‌برداری آن تا پایان سال جزء برنامه‌های ما است.

وی بیان کرد: شبکه آبیاری نهب هم ۲۵ کیلومتر کانال اصلی و ۹۰ کیلومتر کانال‌های فرعی است.

آبرسانی به ۳۵ شهر و روستا با سد بالاخانلو

این مسئول ادامه داد: سد بالاخانلو هم برای آبرسانی به ۵ شهر و ۳۰ روستا طراحی شده و با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل به ۶۳ میلیارد نیاز دارد و جزء مصوبات سفر رئیس جمهور است و آبرسانی آن به یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی عنوان کرد: آبرسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۶ روستا از سد طالقان از دیگر برنامه‌های آبرسانی است که فاز اول آن برای آبیک اجرا شده، در اسفند گذشته با سرمایه‌گذار تفاهم نامه امضا شده و اجرای آن به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ستوده اظهار کرد: سد بورمانک هم در فاز مطالعاتی قرار دارد و مرحله دوم مطالعاتی آن درحال انجام است که برای مصارف شرب و حق آبه‌های موجود استفاده می‌شود.

انسداد بیش از ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز

وی اضافه کرد: در راستای تعادل بخشی به منابع آبی یک‌هزار و ۵۴۱ حلقه چاه مسدود، ۳ هزار و ۷۱۰ کنتور هوشمند نصب و ۸۰۲ مورد چاه فرم یک تعیین تکلیف شده است و با این اقدامات ۹۸ میلیون متر معکب آب صرفه جویی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: همچنین ۱۱۷ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها رفع تصرف شده، لایروبی ۱۹ کیلومتر رودخانه و اخذ اسناد یک‌هزار و ۳۹۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها که ۲۳۱ هکتار آن در سال گذشته صورت گرفته از دیگر اقدامات در راستای تعال بخشی منابع آبی است.

این مسئول بیان کرد: قزوین برای بازار آب پایلوت قرار گرفته شده و قرار است ۱۲ میلیون متر معب آب بین کشاورزان معامله شود و بخشی از آن به نفع سفره ذخیره می‌شود که این طرح آماده افتتاح است.

وی ادامه داد: در پی بازتخصیص منبع آبی برای صنایع هستیم که به جای آب‌های زیرزمینی از پساب‌ها استفاده کنند و این طرح در طول سه سال انجام می‌شود.

ستوده ادامه داد: امسال هم مانند چند سال اخیر بارندگی پایینی داشتیم و با خشک سالی مواجه هستیم.

مجوزی برای صنایع سنگین صادر نمی‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزارت‌خانه این است که برای صنایع سنگین مجوز جدید صادر نمی‌شود و باید از پساب‌ها و یا خرید چاه‌های کشاورزی مجاز استفاده کنند.

وی عنوان کرد: انتقال آب از سد طالقان چندین بار به مناقصه گذاشته شده اما تنها یک شرکت در آن شرکت کرده و تفاهم‌نامه منعقد شده است.

این مسئول اظهار کرد: بخش عمده آب زیرزمینی در بخش کشاورزی صرف می‌شود و میزان تخلیه صنعت نسبت به کشاورزی پایین است، در گذشته به برخی صنایع مجوز داده شده و درحال حاضر بنا شده آب صنایع بازتخصیص شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشاورزان به اسم مجوز دامداری و مرغداری مجوز گرفته‌اند اما درحال حاضر جزء کاربری‌های کشاورزی هستند و بنابراین تنها راه تامین آن استفاده از چاه‌های کشاورزی موجود است.

ستوده گفت: اگر آلودگی منابع آبی در حوزه استقرار صنایع باشد، پس از پایش به محیط زیست اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: ۳۴۷ رشته قنات در استان شناسایی شده است که بیشتر آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و با کاهش آبدهی قنوات جهاد کشاورزی آن‌ها را لایروبی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.